Με την κατάθεση του ομότιμου καθηγητή Συνταγματικού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Νίκου Αλιβιζάτου «άνοιξε» σήμερα ο νέος κύκλος καταθέσεων στην δίκη της ναζιστικής εγκληματικής οργάνωσης Χρυσή Αυγή.

Ο γνωστός συνταγματολόγος κλήθηκε να καταθέσει, καθώς ο ίδιος υπήρξε αυτόπτης μάρτυρας της βίαιης διακοπής από την ΧΑ εκδήλωσης το 2010, στο κτίριο της Παλαιάς Βουλής, υπέρ του νομοσχεδίου για την απόκτηση της ιθαγένειας παιδιών νόμιμων μεταναστών.

 Ο συνταγματολόγος Ν. Αλιβιζάτος κατά την κατάθεσή του συνέδεσε ευθέως την εγκληματική οργάνωση Χρυσή Αυγή με το κοινοβουλευτικό κόμμα δίνοντας τα στοιχεία εκείνα που την χαρακτηρίζουν: «Η δομή, η οργάνωση, η διάρκεια. (…) Αισθάνομαι ότι υπάρχει ένα κοινό καθοδηγητικό κέντρο και η κρίσιμη λέξη είναι τα τάγματα εφόδου. Τα τάγματα εφόδου του Χίτλερ και του Μουσολίνι».

Μάλιστα τοποθέτησε στον πυρήνα της λήψης αποφάσεων της οργάνωσης πέντε πρόσωπα απαντώντας σε σχετική ερώτηση της Εισαγγελέως: «Υπάρχει μια ηγεσία που διαλέγει τα «μπουμπούκια» σε όλη την Ελλάδα. Είναι απολύτως εν γνώσει της ηγεσίας. Πιστεύω ότι υπάρχει ένα κοινό δίκτυο επιλογής και συστράτευσης ανθρώπων. Είναι πέντε τα πρόσωπα: Λαγός, Μιχαλολιάκος, Κασιδιάρης, Παππάς και Παναγιώταρος.» Ο ίδιος δήλωσε πως δεν είναι απαραίτητο όλοι οι βουλευτές να μετέχουν στον πυρήνα, ωστόσο εμφανίστηκε πεπεισμένος πως η εγκληματική δράση της οργάνωσης ήταν πάντα σε γνώση της ηγεσίας κάτι όμως που «δεν μπορώ να το στηρίξω σε περιστατικά συγκεκριμένα γιατί έχω ασχοληθεί ερασιτεχνικά με το θέμα» όπως συμπλήρωσε.

 Η ομόκεντροι κύκλοι και η στοχοποίηση των ομάδων

 Ο συνταγματολόγος Νίκος Αλιβιζάτος ανέπτυξε την θεωρία των ομόκεντρων κύκλων, προκειμένου να δώσει την εικόνα της ΧΑ  τοποθετώντας σε κάθε κύκλο κι από ένα κομμάτι της ναζιστικής οργάνωσης. Στον πρώτο κύκλο ανήκει η ηγεσία, στον δεύτερο είναι τα μέλη-στελέχη αυτοί που είναι ενεργά στοιχεία μέσα στην οργάνωση όπως τα τάγματα εφόδου, ο Ρουπακιάς κλπ, ενώ στον τρίτο κύκλο τοποθέτησε τους οπαδούς, αυτούς δηλαδή που όταν φτάσουν στην κάλπη θα επιλέξουν ΧΑ.

Όσον αφορά τις «προτιμήσεις» της ΧΑ, εκείνες δηλαδή τις συγκεκριμένες ομάδες που στοχοποιεί η ναζιστική οργάνωση συνδέοντας ευθέως την οργάνωση με την κυρίαρχη ιδεολογία της: «Νομίζω ότι είναι επιλεκτικά διαλεγμένοι (σ.σ οι στόχοι) για να συνδέονται με την ιδεολογία. Δηλαδή μετανάστες, αδύναμοι, υπάρχει μια προτίμηση στον αντιεξουσιαστικό χώρο και στην Αριστερά. Αν είναι και το χρώμα κάπως μαυριδερό ακόμα καλύτερα. Αυτό συνδυάζεται με την ιδεολογία τους. Ναζιστική ιδεολογία. Ευθέως. Αυτό το φαινόμενο είναι σπάνιο και για τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Νεοναζιστικά κόμματα; Είναι πέραν πάσης φαντασίας. Και στην Γερμανία έγινε αυτό, αλλά δημιουργήθηκε ένα μικρό περιφερειακό κόμμα. Εδώ έγιναν άλλα πράγματα» τόνισε ο μάρτυρας.

Ο ίδιος δήλωσε πως έχει εντρυφήσει στα έντυπά τους. Μάλιστα ζήτησε από το δικαστήριο να του επιτρέψει να διαβάσει ένα κείμενο που βρήκε σε κάποιο από αυτά και να αναζητήσουν τον συγγραφέα του. Το κείμενο είχε ως εξής:

«Θα μπούμε στη Βουλή για να εφοδιαστούμε από το εργοστάσιο της Δημοκρατίας, τα όπλα της. Αν είναι τόσο ηλίθια ώστε να μας δώσει και βουλευτική αποζημίωση είναι δικό της θέμα η ηλιθιότητα της. Θα μπούμε και βουλευτές θα γίνουμε και το Σύνταγμα για να το καταλύσουμε...» Αυτό το έχω ακούσει με τα αυτιά μου σε δήλωση του Κασιδιάρη σε συγκέντρωση. Αυτό είναι άρθρο του Γκαίμπελς. Η ομοιότητα είναι ανατριχιαστική. Μπορεί να μην ανέφερε τον όρο «ηλιθιότητα της δημοκρατίας» ακριβώς, αλλά ανέφερε το περιεχόμενο».

 Η βία της ΧΑ με τα τάγματα εφόδου και το μοντέλο Χίτλερ

 Ο ομότιμος καθηγητής μίλησε για την βία ως «εγγενές συστατικό της ΧΑ».

«“Μαύρο” υπάρχει και στην άλλη πλευρά» είπε απαντώντας στις ερωτήσεις της έδρας ο Ν. Αλιβιζάτος. «Ωστόσο μια είναι η ειδοποιός διαφορά, το βασικό χαρακτηριστικό της συστάσεως της οργάνωσης “Χρυσή Αυγή”, τα τάγματα εφόδου. Δεν έχω ξαναδεί πουθενά τάγματα εφόδου», είπε χαρακτηριστικά και συνέχισε: «Εγγενές στοιχείο της υπόστασης της Χρυσής Αυγής είναι η βία. Το χτύπημα στον Φύσσα δεν ήταν χτύπημα ενός, ήταν το χτύπημα της ίδιας της οργάνωσης». Ο ίδιος συνέχισε λέγοντας πως όποιος συμμετέχει στην οργάνωση διαπαιδαγωγείται έτσι, ώστε να θεωρεί αυτονόητο αυτή την βία. «Αν μπορούσαν να έχουν όλοι ένα όπλο θα το είχαν κάνει...είμαστε όμως ακόμα στην περίοδο των μαχαιριών και των ροπάλων, καθώς φαίνεται» πρόσθεσε χαρακτηριστικά.

Μάλιστα ο ίδιος έτυχε όπως είπε να δει προσωπικά την προετοιμασία ταγμάτων εφόδου, με ασκήσεις στο ποτάμι Νέδα καθώς διατηρεί κοντά στον ποταμό εξοχική κατοικία. Απαντώντας σε ερώτηση συνηγόρου πολιτικής αγωγής που του ανάγνωσε τις «δραστηριότητες» της κατασκήνωσης δήλωσε εντυπωσιασμένος: «Μα είναι ολοφάνερο στον στρατό τα συναντάς αυτά, η αναγγελία του προγράμματος για την άσκηση την επόμενη μέρα! Έχω εντυπωσιαστεί...πρόκειται για στρατιωτική δομή».

 Μια ακόμα ερώτηση συνηγόρου πολιτικής αγωγής σχετικά με τα τάγματα εφόδου στην οποία απάντησε ο Νίκος Αλιβιζάτος έθεσε ακόμα πιο ξεκάθαρα την λειτουργία των ταγμάτων εφόδου ως προς το πότε και πως κινητοποιούνται: «Βλέπουν μπάλα σε ένα καφενείο και ο εκεί παρών τηλεφωνεί κάπου και μαζευόμαστε κάπου. Υπάρχει ένας στοιχειώδης μηχανισμός να υποδεχτεί αυτή την κλήση. Σε χρόνο ρεκόρ μαζεύτηκαν οι συγκεκριμένοι άνθρωποι στο συγκεκριμένο χώρο να κυνηγήσουν το συγκεκριμένο άνθρωπο». Όσον αφορά την μόνιμη δομή και την ενδυμασία που φέρουν  ο συνταγματολόγος ήταν ξεκάθαρος: «Ο συνειρμός είναι κατευθείαν. Τάγματα εφόδου. Είναι η επανάληψη του μοντέλου του Χίτλερ».

Μιλώντας γενικότερα για την βία ο καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου είπε: «Βία δεν θεωρώ την αντίσταση. Βία δεν είναι η συμβολική πράξη να διακόψεις μια θεατρική παράσταση όπως είχε γίνει τότε με τα παιδιά στα γεγονότα με τον Γρηγορόπουλο. Δικαιολογείται ακόμα και το πανό στην Ακρόπολη. Είναι περιστατικά που αν δεν εκφραστεί κάποιος έτσι, δε θα ακουστεί. Αυτό το σέβομαι. Η ΧΑ δε μπορεί να εμφανίζεται ως πολιτικό κόμμα και ταυτόχρονα να έχει βία. Αν αφήσουν τη βία, θα γίνουν κυριλέ δηλαδή θα γίνουν «λαπάδες». Γι αυτούς το στοιχείο της βίας είναι εγγενές. Χωρίς τη βία παύει να υπάρχει. Αυτό πιστεύω προσωπικά για τη ΧΑ. Είναι εγγενές και δομικό συστατικό η βία. Η αγόρευση οποιουδήποτε από αυτούς ακόμα και στη Βουλή αποπνέει βία.»

 Η βία για τον Νίκο Αλιβιζάτο όπως είπε στο δικαστήριο «είναι αυτή που συνιστά την «κόκκινη γραμμή, όχι σε απώτερο χρόνο, αλλά σε χρόνο άμεσο». Ως δομικό στοιχείο στοιχείο της φιλελεύθερης δημοκρατίας χαρακτήρισε την ανοχή διαφορετικών ιδεολογικών «πιστεύω». «Θεωρώ γελοίο το να πάει κάποιος φυλακή επειδή είναι οπαδός της βασιλευόμενης δημοκρατίας. Ανοχή πρέπει να υπάρχει και ως προς τις απόψεις για τη δικτατορία του προλεταριάτου. Το έρεβος του ναζισμού από την μια μεριά η αναρχία του κομμουνισμού από την άλλη. Δεν πιστεύω στη θεωρία των δύο άκρων, αλλά αν δεν κριθούν παράνομες και οι μεν και οι δε πράξεις, δεν θα επιβιώσει η Δημοκρατία», είπε χαρακτηριστικά.

 Την προσωπική του εκτίμηση για την αύξηση των περιστατικών βίας από την ΧΑ μετά το 2012, έσωσε στην κατάθεση του ο ομότιμος καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου: «Ίσως λόγω του θάρρους που τους έδωσαν τα εκλογικά τους ποσοστά. Αν με είχαν σύμβουλο τους», είπε ειρωνικά, «θα τους έλεγα ότι πρέπει να λύσουν το υπαρξιακό τους πρόβλημα, τι θέλουν τελικά, να είναι κόμμα ή εγκληματική οργάνωση. Πρόκειται για μια εσωτερική αντίφαση στην οποία ζει η οργάνωση» κατέληξε, ενώ τα σχόλια και οι διακοπές από την υπεράσπιση και οι παραινέσεις της Προέδρου για ησυχία δεν σταμάτησαν σε όλη την διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας.

 Ο ίδιος τοποθέτησε το «συμμάζεμα» της ανεξέλεγκτης βίας της ΧΑ τον Σεπτέμβριο του 2013: «Φάνηκε ότι υπάρχει Κράτος. Άρχισε να φαίνεται ότι η ελληνική πολιτεία σταμάτησε να αποδέχεται την ασύδοτη δράση τους. Σταμάτησα να ντρέπομαι ως καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου. Η ΧΑ επιχείρησε να μας κάνει να εθιστούμε στην καθημερινή χρήση της βίας.»

 Η ανάληψη πολιτικής ευθύνης

 Ο συνταγματολόγος Ν. Αλιβιζάτος ρωτήθηκε από τον αναπληρωτή Εισαγγελέα για την έννοια της ανάληψης της πολιτικής ευθύνης δολοφονίας Φύσσα από τον Μιχαλολιάκο. Όπως είπε στο δικαστήριο «είναι η εικόνα που θες να δώσεις σε αυτούς που σε ψήφισαν και η εικόνα που θες για τις επόμενες εκλογές. Το να αναλάβει ο Μιχαλολιάκος την πολιτική ευθύνη δεν το είχα υπόψη. Το θέμα είναι όμως να την καταδικάσει. Διαφορετικά την επικροτεί. Είναι στοιχείο της πολιτικής δράσης του: «Δεν έχω λερώσει τα χέρια μου με αίμα αλλά, αν το αναλαμβάνω ως πολιτική ευθύνη χωρίς να το καταδικάζω, το επικροτώ».

 Αν. Εισαγ: Γιατί να επικροτήσει ο Αρχηγός κόμματος μια δολοφονία;

Μάρτυρας: Γιατί είναι στοιχείο της ιδεολογίας του. Η δολοφονία είναι η ακραία έκφραση της βίας.

 «Η σπορά των ηττημένων του ’45 , το αίμα και η τιμή

 Μια φράση που έχει ακουστεί περισσότερο από κάθε άλλη στην δίκη είναι η φράση που έχει πει ο επικεφαλής της ναζιστικής εγκληματικής οργάνωσης «Είμαστε η σπορά των ηττημένων του ‘45». Από Νίκο Αλιβιζάτο ζητήθηκε να εξηγήσει τι σημαίνει αυτή η φράση, κατά τη γνώμη του: «Άλλη μια χαζή δήλωση. Κατ' αρχάς δεν εξηγεί τι εννοεί ...αφορά την Γερμανία και την παράδοση ή την Ελλάδα; Για την Ελλάδα θα ήταν λίγο δύσκολο...άρα εννοεί την Γερμανία. Είναι τα παιδιά του Χίτλερ, αυτό εννοούν, άλλωστε υπερήφανοι γι´ αυτό».

Όσον αφορά το κεντρικό σύνθημα της ναζιστικής οργάνωσης «Αίμα-Τιμή-ΧΑ» ο Νίκος Αλιβιζάτος είπε πως «η πρώτη αυθόρμητη ανάγνωση είναι «θυσιάζομαι υπέρ της πατρίδος» αυτό θέλουν να περάσουν. Αλλά αν η τιμή είναι μόνο υπέρ του αίματος και όχι υπέρ του φρονήματος, τότε οδηγούμαστε στη βία».

 Σε διευκρινιστική ερώτηση που έγινε από την πρόεδρο κατά την εξέταση του μάρτυρα από την πολιτική αγωγή ο μάρτυρας ρωτήθηκε αν ένα στέλεχος κάνει μια αξιόποινη πράξη θα έπρεπε να αποπέμπεται: «Δεν είναι απλά ένα μέλος βάσης το στέλεχος. Είναι τα μεσαία μέλη. Περιφερειάρχες κ.λπ. Αν κάνουν τα στελέχη σου εγκληματικές πράξεις και δεν αποπέμπονται είναι βλακεία. Από κει και πέρα είναι ένα στοιχείο της εγκληματικής οργάνωσης, ότι εγκολπώνει τις έκνομες πράξεις» ήταν η απάντηση του μάρτυρα.

 «Ο Χριστιανισμός δεν είναι στοιχείο της ιδεολογίας της ΧΑ»

 Την οργή της υπεράσπισης προκάλεσε περισσότερο από κάθε άλλη τοποθέτηση του ο Νίκος Αλιβιζάτος με την αναφορά του στην θρησκεία και την σχέση της οργάνωσης με αυτήν. «Η Χρυσή Αυγή δεν είναι χριστιανική», επεσήμανε «βάσει των κειμένων της ίδιας της Χρυσής Αυγής. Ο Χριστιανισμός δεν είναι στοιχείο της ιδεολογίας της, πρόκειται για εξωτερική και όχι βαθύτερη σχέση, προσχηματική εντελώς. Άλλωστε ο χριστιανισμός είναι μια θρησκεία αγάπης δεν ταιριάζει με την ιδεολογία τους» κατέληξε ο μάρτυρας, με την υπεράσπιση να φωνάζει και να διαμαρτύρεται   «αν ο μάρτυς γνωρίζει το θρησκευτικό τους αίσθημα και μιλάει».

 Η υπεράσπιση ξεκίνησε την εξέταση του μάρτυρα και αναμένεται να ολοκληρώσει στην επόμενη δικάσιμο που έχει οριστεί για τις 8 Μαΐου στο Εφετείο

 

 ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ:ΑΠΕ/ΜΠΕ